perjantai 24. heinäkuuta 2009

Suomenkielisiä kalastelu- ja huijausviestejä

Pomolle oli tullut outoa sähköpostia osoitteesta patrickchung_2007@yahoo.com.hk, jollaista hän ei ollut ennen saanut.

Viesti alkoi suomeksi: "On ymmärrettävää että saatat olla vähän levoton, koska et tiedä, mutta minulla on tuottoisaa liiketoimintaa ehdotus kiinnostaa jakaa teidän kanssanne. Minulla on viitattava minun etsiä joku joka täyttää minun ehdotettu liikesuhde...". Huono kieli ja mahdollisesti tietokoneella tehty käännös ovat varma merkki huijausyrityksestä.

Viesti päättyi seuraavasti: "Olen sinun täytyy auttaa minua toteuttamaan liiketoiminnan hanke Hong Kong omaan maahansa... Tämä on siirtää suuria summia rahaa... Ole hyvä ja yritä noudattaa äärimmäisen harkinnan kaikissa asioissa tässä asiassa.".

Sähköposti vaikuttaa tyypilliseltä internet-huijaukselta. Lähettäjä yrittää todennäköisesti ensin urkkia henkilötietoja, mahdollisesti tilinumeron, osoitteen ja puhelinnumeron. Sen jälkeen hän ehdottaa jotain hämäräperäistä mutta hyvin tuottoisaa ja lopulta kertoo tarvitsemansa vähän rahaa suunnitelman toteuttamiseen. Lopuksi huijari lypsää sinulta rahaa niin paljon kuin mahdollista, uhkaa mahdollisesti käräyttää sinut ja kiristää lisää rahaa.

Kyseessä on poliisiasia, mutta poliisilla ei ole välttämättä resursseja tutkia kaikkia juttuja, koska lähettäjät ovat ulkomaalaisia ja vastaavia huijauksien yrityksiä on todella paljon. Siksi kannattaa pitää pää kylmänä ja olla menemättä retkuun. Huijauksen uhri saattaa syyllistyä myös Suomessa rikokseen, kuten kävi entiselle ministerille Olavi J.Mattilalle.

Yksi yleinen ja tyypillinen sähköpostihuijaus on niin sanottu nigerialaishuijaus. Suomessa on viime päivinä kalasteltu myös DNA:n ja Saunalahden asiakkaiden tunnuksia ja salasanoja. Jos epäilet tällaista huijausta, ota luuri käteen ja varmista asia operaattorilta puhelimitse. Ulkomaiset kalastelut kannattaa merkitä roskapostiksi, oli ne minkä kielisiä tahansa.

Ei kommentteja: